13. syyskuuta 2013

Haaste

Sain kahdelta eri taholta tehtäväkseni paljon blogeissa pyörineen 11 + 11 -haasteen, jee! En olekaan itse tätä vielä päässyt tekemään, mutta näin erityisen tylsänä torstai-iltana taidan kuluttaa aikaa ja suorittaa tämän kunnialla läpi. 

haasteen säännöt
1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Pitää myös vastata haastajan 11 kysymykseen.
3. Haastetun pitää tehdä 11 kysymystä uusille haastetuille. 
4. Pitää haastaa 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa. 
5. Sinun pitää kertoa, kenet olet haastanut. 
6. Ei takaisin haastamista.

Suuret kiitokset haasteista Veeralle (Vastavärikäs) ja Katjalle (Life in my Point of View)! 

11 faktaa minusta
1. Olen itsekriittinen ihminen, joskin itsetuntoni on parantunut huomattavasti parin vuoden takaisesta (tai no, ehkä se johtuu vain siitä, etten jaksa kiinnostua asioista samalla lailla...). En edelleenkään pidä itsestäni, voisin haukkua itseäni vaikka miten niin ulkonäöllisesti kuin tekemisiltäni ja suorittamisiltanikin, mutta en tee sitä niin paljon kuin ennen. Olen siltä osin varmempi ja vahvempi kuin ennen. Haluaisin kuitenkin, että minussa olisi jotain erityistä, jotain mieleenjäävää. Haluaisin tehdä elämässäni jotain sellaista, mistä minut tunnettaisiin vaikka sitten pienemmässä piirissä, mutta kuitenkin. Haluaisin myös olla kunnolla hyvä edes jossakin asiassa - haluaisin osata valokuvata paremmin, piirtää paremmin, osata laulaa paremmin ja vaikka mitä. Haluaisin osata kouluttaa koirani paremmin, menestyä niiden kanssa. Haluaisin löytää elämänilon.

2. Musiikki on minun kaikkeni, se nyt on melko selvää, mutta sitä on kenties hankala käsittää. Se oli minulle itsellenikin hankalaa käsittää jonkin aikaa. Mutta se vain tulvi elämääni ja pärjäisin sen kanssa, vaikkei mitään muuta olisikaan. Minulla on nyt jakso, aika, jolloin tunnen, etten tunne mitään. Ainoa, joka saa minut tuntemaan, on musiikki. Se on antanut minulle enemmän kuin mikään muu asia koskaan. Harmi, etten voi antaa melkein mitään takaisin. Voin ainoastaan ostaa levyjä ja keikkalippuja ja hinautua ties minne tappamaan itseni livemusiikin voimasta. Tosin saan keikoistakin irti niin paljon antamatta melkein mitään takaisin. Ruisrockin oli kallis reissu, mutta mitä sainkaan sieltä... kaiken. Keikat ovat ne, jotka saavat minut tuntemaan ja tunteminen on kaiken a ja o. 

3. Rakastan luontoa, mutta unohdan sen usein itsekin tai jätän huomioimatta. Kun alan miettiä maailman kauneimpia asioita, voin aivan hyvin mainita listallani paljon luontoon liittyviä juttuja ja sellaisia ilmiöitä, joita ilman sitä ei olisi olemassa. Esimerkiksi auringonlaskut, sumu ja etenkin sumu aamuauringonpaisteessa ovat toisinaan päivän pelastavia upeuksia. 

4. Lempivuodenaikani on talvi, vaikka rakastankin meidän muiden suomalaisten tavoin lämpöä, aurinkoa ja sen myötä sitä ihanaa kesää. Talvessa on kuitenkin enemmän asioita, jotka ovat minua lähellä ja jotka koen omikseni. Rakastan pakkasta ja kylmyyttä, puihin juuttuvaa kuurakimalletta, joka on se maailman kaunein asia iltalenkillä tumman tähtitaivaan alla ja kirpeinä aamuina auringonsäteissä kimmeltäessään. Minusta on ihanaa, että on pimeää (vaikka yleensä koulun jälkeen ei kerkeä kuvaamaan mitään juuri sen takia, se on ainoa miinus). Pimeydessä on turvallisempi ja suojatumpi olo, pimeänpiilo. Siitäkin huolimatta, että palelen todella herkästi vaikka millaiset tamineet päällä, rakastan tätä kaikkea. 

5. Lähes samaan sarjaan vielä se fakta, että suosikkieläimeni on aina ollut kauris. Tosin pitkän aikaa pienempänä nimesin lempieläimekseni sen koiran ja joskus varmaankin suden, mutta kun asiaa miettii syvemmin, lempparieläimeni on kauris, olen aina tykännyt niistä. Joskus luin jotakin voimaeläimistä ja olen varma, että kauris on juuri oma voimaeläimeni. Muita kivoja elukoita ovat niiden "tavaneläimien" lisäksi seepra ja tiikeri. Mutta rakastan jollain tapaa kaikkia karvaotuksia. 

6. Olen ollut joku aika sitten laskettavissa todella ujoksi ihmiseksi, ja olin sitä pitkän aikaa kunnes päässäni napsahti (?), enkä enää voi kutsua itseäni sellaiseksi, ainakaan kokonaan. Olen yhä ihminen, joka ei vieraammassa porukassa ole se eniten äänessä oleva, mutta ihmisten kohtaaminen ei ahdista enää niin paljon - tarvitsen vain hieman itsekuria niin saan itsestäni reippaan ja normaalin ihmisen. Voisin melkein sanoa, että meidän porukkamme on tällä hetkellä koulussa se kaikista kovaäänisin. Jotenkin aina keskustelumme yltyy huutamiseksi tai ainakin huutonauruksi, enkä itse ole se pieniäänisin vaan jopa herkin äänenkäyttäjä. Hupsis.

7. Tunnen olevani normaalia ihmistä tunteikkaampi ja herkempi. Itken paljon, itken joskus syyttä, joskus siitä että sattuu sisältä ja joskus itken silkasta onnentunteesta. Ja saatan itkeä onnentunteesta pelkästään silloin, kun kuuntelen jotain hieman iloisempaa biisiä tai löydän jonkun uuden kappaleen, jonka tajuan olevan jollain positiivisella tavalla minulle täydellinen. Sama juttu niiden kamalien kappaleiden kohdalla. Osaan olla iloinen pienemmistäkin asioista, tosin olen mahdoton pessimisti. Tunteilen myös joidenkin asioiden kanssa suuresti, tiedän milloin tunnen jotakin ja tunnen todellakin vahvasti, jos tunnen. Tätä tapahtuu ainakin ihmisten kohdalla (sekä koirien, tiedän aina heti suosikkipentuni kustakin pentueesta ja näin kävi Grimankin kohdalla), ja vahvimmin se näkyy musiikissa. Haistan heti, mikä kuuluu minulle. 

8. Kun ajattelen menneisyyttäni tuntuu siltä, että aikaisemmin olin tavallinen ihminen, ja ehkä kolmessa vuodessa minusta on kasvanut jotain aivan muuta, erilaista. Musiikin kanssa myöhäisheränneenä ihmisenä olen tosiaan löytänyt sen, mikä nyt on yksi elämäni suurimmista asioista, ja musiikin myötä olen myös löytänyt itseni ja oppinut tuntemaan itseni. En koskaan ole ollut henkisesti mikään maailman jälkeenjäänein, mutta tuntuu, että opin joka päivä tai ainakin joka viikko itsestäni yhden asian tai reaktion lisää. Sen avulla osaan tulkita tunteitani ja ajatella jo etukäteen omaa suhtautumistani eri asioihin. Kaiken tämän avulla olen myös oppinut hallitsemaan itseäni. 

9. Voisin sanoa, että minussa on pimeä puoli, joka oikeastaan on kovin, kovin pimeä. Se on se osa minusta, joka ei kuulu muille ja joka näytetään vain harvoille. There's a part of me you'll never know, the only thing I'll never show - niin. Osaan piilottaa tunteeni, minulla on kehittynyt itsehillintä mm. paniikkikohtauksien puolesta ja en ehkä antaisi itselleni anteeksi, jos syystä tai toisesta sekoaisin ihmisten ilmoilla, kuten koulussa. Päällepäin minusta ei ole nähtävissä mitään epänormaalia - näin luulen ja näin minulle on sanottukin - kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu kotona ja täälläkin muiden huomaamatta. Jos siis tapahtuu. Osaan olla todella sykkyrällä sisältä. 

10. Uskon tosirakkauteen ja yksi suuri elämäntavoitteeni on löytää unelmien mies elämääni. Tai en tiedä onko se mikään tavoite, se on pikemminkin yksi suurimmista toiveistani, haaveistani. Minulla on jäätävän hankalasti täytettävät kriteerit mutta kuten aiemmin mainitsinkin, tiedän mitä haluan ja tunnen vahvasti, jos todella tunnen. Sellaisia järkyttävän suuria tuntemuksia ei voi ignoorata, niistä tiedän, että oikeasti tunnen jotakin. Minä haluan ja tarvitsen elämääni ihmisen, joka on lähellä muullakin tapaa kuin ystävänä. Tarvitsen ihmisen, joka on minun puolellani ja minun kanssani. 

11. Olen ainakin joltain osin taikauskoinen eli puhaltelen ripsiäni ja esitän toiveen jos satun vilkaisemaan kelloa silloin, kun se näyttää 11:11. Pelkään peilin särkemistä enkä koskaan voisi tappaa hämähäkkiä. Luen myös horoskooppeja ja muutamien pelottavien jälkeen haluaisin uskoa muihinkin. En mitenkään erityisesti ripustaudu näihin ennustuksiin, lueskelen vain silloin kuin muistan ne päivittäiset ja toivon, että hyvät asiat toteutuvat ja sovittelen jo tapahtuneita asioita ennustuksen mainitsemiin juttuihin.



Veeran kysymykset
1. Miksi aloitit bloggaamisen?
Perustin ensimmäisen blogini jakaakseni ajatuksiani ja tunteitani edes jollakin tavalla muillekin kuin seinille ja itselleni, ja blogi on ollut mitä parhain keino toteuttaa juuri tätä. Nykyisin bloggaan tuonne toiseen blogiblogiini lähinnä koirajuttuja ja yritän siirtää loput asiat tänne. Olen vain joskus liian laiska bloggailija ja poden huonoa omaatuntoa, heheh! 

2. Joku kiva biisi just nyt?
Miten aina tällaisissa kysymyksissä minulla ei tule mieleen mitään yksinäistä kappaletta ja kun päätän ottaa jonkun sillä hetkellä soivan, soi joku kamaluus? Nyt soi Hurtsin Miracle (siedätän tätä levyä itselleni pitkästä aikaa, apua).

3. Lempivuodenaika?
Laitoinkin tämän jo tuonne faktoihin. Eli talvi.

4. Tykkäätkö kirjoittaa tarinoita?
Olin ennen kova kirjoittelija ja sain ties mitä kivoja inspiraatioita ja jostain varmasti löytyisi ihan kunnollisen pituisia tarinanalkujakin, jos kaivelisi! En kuitenkaan koskaan ole saanut yhtäkään hienoutta loppuun, enkä ole kirjoittanut kunnolla koulujuttuja lukuunottamatta... vuosiin? Uskon, että taito kuitenkin olisi tallella jos vain malttaisin ja olisi aikaa.

5. Minkä värinen hammasharja sulla on?
Minulla on ihanin hammasharja koskaan, eli vaaleanpunainen ja varressa on bambikuvia!

6. Kivoin kommentti jonka oot blogistasi kuullut?
Masentavaa, sillä tätä blogia ei ainakaan kamalasti ole kommentoitu. Vawawoomissa on joskus tainnut olla jotakin siitä, että sitä on kiva lukea ja osaan kirjoittaa hyvin. Lähes kaikki kommentit ovat aina piristäviä, niitä on niin kiva saada!

7. Minkä kouluaineen jättäisit pois jos saisit valita?
Ensimmäisenä varmasti liikunnan. Jos otetaan huomioon se, minkä aineiden kanssa olen repinyt eniten hiuksia päästäni ja itkenyt läksyjen kanssa, niin pitäisi sanoa pitkä matikka ja fysiikka. D:

8. Kivoin asia viime kesässä?
Kaikki kolme keikkaa olivat parhaimpia kokemuksiani (eivät ehkä varsinaisesti kivoimpia, mutta jotenkin yhdistän kivuus-kamaluus samaksi... tiedättehän), niistä on nostettava se hämmästyttävä Ruisrock ja kaikki ennenkuulumaton, mitä tapahtui Hurtsin esiintymisen aikana. Itkin juuri alkuviikosta kaikkien epämääräisten muistojen kanssa, kun ne iskostuivat tajuntaani pienen tauon jälkeen. Ja nytkin minulla on vain yksi kysymys päässäni: m i t ä  h e l v e t t i ä?

9. Millainen olit pienempänä?
Olin ujo lapsi, sellainen älyttömän kiltti, fiksu ja aivan laadukas kaikin puolin! Olen edelleenkin kiltti ja vaatimaton, perusosaava ja omaan jonkin verran järkeä päässäni, mutta etenkin pienenä olin varmaankin vanhemmilleni todella mukava kasvattaa ja kanssa-asua. Jos saisin valita, haluaisin omista lapsistani itseni kaltaisia miinustettuna se ärsyttävä ujous.

10. Mitä sarjoja katsot (jos katsot)?
En ole koskaan kamalasti katsellut mitään sarjoja, ja leffojakin olen katsellut kunnolla ehkä puolentoista vuoden ajan? Katselen tietenkin joitain tosielämäohjelmia, kuten kaikkia lauluohjelmia ja MasterChefia, mutta sellaisista sarjasarjoista seuraan tällä hetkellä lemppariani Criminal Mindsia ja koko perheen voimin katsotaan aina Once Upon A Time.

11. Millaisista blogeista tykkäät?
Luen enimmäkseen koirablogeja ja niiden parista löytyvätkin ne suosikkiblogini, ja muuntapaisten blogien keskuuteen olen vasta pikkuhiljaa ujuttautumassa. Yleisesti tykkään blogeista, joista löytyy jonkun verran kuvia, joissa on jotain omaperäistä ja joita on kiva katsoa - kuvaajalla on oma tyylinsä kuvata ja muokata kuvia ja taitoa tehdä tätä! Toinen tärkeä juttu on se, että blogin pitäjä vaikuttaa kivalta ihmiseltä ja osaa kirjoittaa. Nyt kun mietin, en lue kamalasti blogeja, joissa olisi paljon tekstiä, mutta sellaisiakin blogeja olisi kiva löytää lisää. Itse kirjoittelen paljon, en tosin tiedä, jaksaako kukaan nyt tai tulevaisuudessa lukea juttujani, mutta...


Katjan kysymykset
1. Mihin maahan muuttaisit, jos nyt olisi pakko lähteä jonnekin?
Olen jo pitkään haaveillut Lontoossa käymisestä ja olen viehättynyt Brittilästä muutenkin, joten sinne varmaan kävisi ensin suuntani. Toinen paikka, jossa haluaisin käydä, on Los Angeles, ja ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa pääsen vierailemaan Enkelten Kaupungissa, saa nähdä. Mutta ensin suuntaisin Englantiin.

2. Juotko kahvia tai teetä?
En juo kumpaakaan, en tiedä tulenko koskaan oppimaankaan. Rakastan kummankin tuoksua, mutta maku... ei. Teestäkin olen kokeillut kaikkia jänniä makuja, mutta aina se maistuu yhtä ikävästi kuumalle vesilitkulle.

3. Mikä on / oli lempi aineesi koulussa?
Joskus ala-asteella tykkäsin matikasta, mutten enää todellakaan voi sanoa kokevani mitään suurta intohimoa sitä(kään) kohtaan. Oikeastaan mikään kouluaine ei varsinaisesti ole mukavaa, kaikissa on joku huono puoli, joko aineessa itsessään tai sen opettajassa. Mutta jos mietitään sitä, millä tunneilla minulla on ollut kaikista mukavinta olla, niin viimekeväiset kuvis, fysiikka ja kemia ovat kyllä tähänastisia voittajia.

4. Lempi sananlaskusi?
En saa mieleeni muita kuin "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa" vai mikä kolahtaa onkaan.. Ja tuo nyt on lähinnä ärsyttävä! Typerää vastata näin, mutta en tiedä. 

5. Millaista musiikkia kuuntelet mielelläsi?
Minulla on tarkkaan rajattu musiikkimaku (vaikka perheeni onkin paisunut alkuasetelmistaan huimasti), ja oikeastaan kuuntelen vain niitä bändejä, joita kuuntelen. En syty massamusiikille, en etenkään suomiräpille ja vierastan myös kaikenlaista elektronista musiikkia. Kyllä nekin menevät, mutta eivät ole minun juttuni. Musiikissa täytyy olla sitä jotakin, ja itse löydän sen jonkin yleensä lyriikoista, joten niiden laadukkuus on tärkeää. Taidan eniten kuunnella jotain rockin tapaista, en oikein osaa näitä genrejä!

6. Miksi bloggaat?
Tähän vastasinkin noissa toisissa kysymyksissä. Bloggaan samasta syystä kuin silloin, kun aloitin tämän (sainhan siis toteutettua ajatukseni ajatusteni purkamisesta).

7. Lempi leffasi?
En tiedä onko se osittain myös periaatteesta, mutta Mr. Nobody on ehdoton lempparielokuvani. En ole ennen sen näkemistä osannut nimetä yhtäkään lempparia, mutta tuonpa osaan sanoa jotenkin ovelasti sykähdyttävimmäksi kuvaksi, jonka olen nähnyt. Katsoin sen joskus yksin kotona, itkin Jaredin kauneudelle ja jotenkin valaistuin kaikesta elokuvan aikana. Se jäi mieleen ja oli katsomisen arvoinen muutenkin kuin vain siksi, että Jared on siinä.

8. Kuvaatko paljon, ja millaisella kameralla?
Yritän kuvata paljon, niin paljon kuin vain kykenen ja muistan. Harjoittelun vuoksi myös silloin, kun ei kamalasti huvita tai sääolosuhteissa on jotakin vikaa. Tosin nykyisin ihanalle yhdistelmälleni luokkaa Canon EOS 1100D + Tamron 70-300mm saha jopa heleä auringonpaiste parhaimmilla mahdollisilla manuaaliasetuksilla tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia. Paraikaa opettelen kuvaamaan hieman luovemmin kaiken maailman rehuja ympäriinsä, joten ehkä tästä vielä jotakin tulee. 

9. Onko sinulla / perheelläsi lemmikkejä?
On tosiaan kolme koiraa, joista bordercollie Grima on omani ja norfolkinterrierit kumpikin puoliksi minun. Pentu ainakin lähtee mukaani, kun lähden kotoa, saa nähdä saako nuorempi terrierikin vaihtaa maisemaa sitten!

10. Kevät, kesä, syksy vai talvi?
Talvi edelleen. :)

11. Loppuun vaikea: Parasta mitä sinulle on elämässäsi tapahtunut?
Olisi väärin vastata tähän jotakin muuta kuin Grima. Ilman tuota koiraa en varmaankaan olisi enää tässä, joten kai se on parasta mitä olen koskaan saavuttanut. Saanut ja saavuttanut. Mutta täytyy sanoa, että kliseisten "elämän pienten ilojen" ja tuon karvakorvan lisäksi jännittävä Ruisrock on upeinta, mitä koskaan on tapahtunut. En ehkä koskaan tule saamaan osakseni mitään samanlaista, voi hyvä luoja taas. Oikeasti. Se oli jotakin ainutlaatuista, niin että hyvää päivää vain kaikille. Kyllä se vetelee vertoja kaikelle muulle, mitä olen kokenut. Ja hyvin veteleekin.



11 kysymystä
1. Millaisiin asioihin olet koukussa?
2. Onko sinulla (ollut) julkkisihastusta? Jos on niin kuka?
3. Mikä biisi kuvaa elämääsi kaikista parhaiten?
4. Oletko koskaan kokenut jotakin yliluonnollista tai mahdottomalta tuntuvaa? Mitä?
5. Oletko taikauskoinen?
6. Linkitä suosikkiblogisi ja perustele, miksi juuri se on suosikkisi!
7. Kerro itsestäsi jotain, mitä et ole aiemmin kertonut.
8. Omistatko esineitä, joilla on sinulle jokin erityinen merkitys ja joita et koskaan tahtoisi hävittää?
9. Mitä pelkäät?
10. Millaisen unen näit viimeksi ja onko mieleesi jäänyt jokin erityinen uni elämäsi ajalta?
11. Jos saisit nyt muuttaa elämääsi ja itseäsi miten vain, mitä muuttaisit?

Olen huono keksimään kysymyksiä, ja haastan nämä tuskaisesti jakamaan Elinan, Marthan, Miiran ja Essin. En oikeasti uskalla haastaa ketään pelottavia tuntemattomia. :( Sitäpaitsi niin moni on jo tämän haasteen saanut osakseen! 

5 kommenttia:

  1. Luulisin, että vastaus on ehkä myöntävä, mutta ootko menossa kattoon Hurtsia Hesan jäähalliin? :)

    VastaaPoista
  2. Jos tätä ei kerran oo oikeen kommentoitu, niin voisin auttaa asiaan kertomalla että tää blogi on rehellisesti varmaan mun blogilistan top vitosessa :3 eli siis yksi parhaista.

    Joo minä täällä taas :D

    VastaaPoista
  3. sulla on ihan hurjan kiva blogi, luin molemmat sun blogit läpi tän viikonlopun aikana :D tykkään hirveesti sun tavasta kirjottaa ja kuvista, tosiaankin kuuluu mun lemppariblogeihin. ja ihana idea tossa deer in the headlights - blogissa, voin kun itekin sais aikaseks joka päivä jotain. ja takerruin tohon sun kesämuistoon, että olin toissakesänä hurtsin keikalla weekendissä ja itkin kanssa, siinä on vaan kaksikko joka saa musiikillaan ja olemuksellaan fiilikset pintaan ! marraskuista konserttia odotellessa :)

    ps: kuuntelet ihan mahtavaa musiikkia, ei voi kun kehua vaan!

    VastaaPoista
  4. Elamilia // Olen menossa. :) Heh tietenkin.

    Veera // Hei kiitos! Samoiten sinun blogi on yksi omista suosikeistani ihmisblogien (nyt kuulostaa typerältä, mutta siis kun luen enimmäkseen koirablogeja niin... :D) joukosta! Minusta on myös hurjan hassua, että vaikka me ei koskaan olla mitenkään oikeasti juteltu tai mitään niin tuntuu, että tunnen sinut jotenkin henkilökohtaisesti. Ehkäpä joskus pitäisi uskaltautua juttelemaan jossain Facebookissa tai jossakin!

    Maria // Voi että, nyt tuli kyllä hyvä mieli! Minun lempparikehuni muuten on juuri kaikki musiikkimakuuni liittyvä, joten kiitos paljon myös siitä. Minä tosiaan kävin myös Weekendissä ja ne olivat ekat tuollaiset isommat festarit joilla olen ollut, ja jotenkin kummallisesti kaikki ne pahimmat hetket ovat kadonneet jonnekin ja muistan vain sen, miten upea kokemus se loppujen lopuksi oli. On mahtavaa taas löytää yksi ihminen, jota musiikki - ja nyt vieläpä Hurts - koskettaa kyyneliin saakka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei musta tuntuu ihan samalta! :D oon monta kertaa meinannut tulla juttelemaan facessa, mutten oo ikinä uskaltanut... Mutta siis joo, tuntuu ihan oikeesti siltä kuin tuntisin sut vaikkei olla ikinä varsinaisesti juteltu.

      Poista